plakat_drukDramat, dokument, thriller, science-fiction i kino muzyczne – już po raz drugi w historii Transatlantyk Festival Poznań poznańska publiczność będzie miała okazję obejrzeć gorące premiery, które przyjadą z mroźnego Park City, gdzie co roku odbywa się Festiwal Sundance. Organizatorzy Transatlantyku pokażą aż dziesięć premier, które zdobyły uznanie jury i publiczności największego amerykańskiego festiwalu kina niezależnego.

Połów na dziko – reżyseria Cutter Hodierne

Połów na dziko stara się zmienić optykę widza, przyzwyczajonego do wizerunków dobrych białych i złych piratów. Ci drudzy w rzeczywistości okazują się nędzarzami, dla których piractwo jest jedyną nadzieją na przeżycie. Ten porywający film udanie naświetla tragedię ubogich, zmuszanych do wkroczenia na drogę przestępstwa Somalijczyków.

Watchers of the Sky – reżyseria Edet Belzberg

Film Watchers of the Sky koncentruje się na postaci Raphaela Lemkina, polskiego Żyda cudem ocalałego z Holocaustu, który przez wiele lat walczył w Międzynarodowym Trybunale Karnym o nazwanie zbrodni wojennych ludobójstwem. Ukazana w filmie bierność społeczna, zobojętnienie wobec przestrzegania praw człowieka i traktowanie ich jako drugorzędnych wobec partykularnych układów biznesowych są porażające.

20 tysięcy dni na Ziemi – reżyseria Iain Forsyth i Jane Pollard

Wokalista, poeta, a przede wszystkim osobowość artystyczna. 20.000 – tyle dni spędził na Ziemi Nick Cave, gdy zasiadł do pracy nad swoim ostatnim albumem Push The Sky Away. Widzowie dokumentu 20 tysięcy dni na Ziemi spędzą z Australijczykiem jeden dzień, w którym rockowa maska Cave’a zostanie skonfrontowana z jego prywatnym życiem.

Zabić człowieka – reżyseria Alejandro Fernandez Almendraz

Bohaterowie Zabić człowieka starają się żyć zgodnie z prawem, jednak gdy ojciec – głowa rodziny – zostaje okradziony, a jego interweniujący syn omal nie traci życia w wyniku postrzału, nad ich głowami pojawiają się czarne chmury. Dzięki ich zeznaniom szef lokalnego gangu szybko trafia do więzienia, z którego, niestety, równie szybko wychodzi. Zabić człowieka ukazuje jednostkę zastraszoną, której skryte dotąd cechy ujawniają się za sprawą życiowej sytuacji. To elektryzująca opowieść o winie, niewinności i – przede wszystkim – strachu, która okazała się jednym z najbardziej niepokojących filmów tegorocznego Sundance. Film docenili jurorzy festiwalu, wyróżniając go główną nagrodą w konkursie międzynarodowym tegorocznego Sundance.

Drunktown’s Finest – reżyseria Sydney Freeland

Małe, niespełna 20-tysięczne miasteczko gdzieś na sennej prowincji Stanów Zjednoczonych i mieszkający tam, pogrążeni w stagnacji bohaterowie – to temat, znany z niejednego sundance’owego filmu. Ale w Drunktown’s Finest chodzi o coś jeszcze; głównymi postaciami są rdzenni Amerykanie, w dodatku obarczeni chorobą alkoholową. Indianie z plemienia Navajo byli od zawsze nękani przez zajmujących ich ziemie białych. Teraz młode pokolenie dorasta już w innych czasach… lecz tylko na pozór. Nierówności społeczne widoczne są na prowincji gołym okiem. Pochodzącej z tego środowiska reżyserce, Sydney Freeland, udało się jednak zrobić film tyleż poruszający, co ciepły, wskazujący bohaterom światełko w tunelu.

Początek – reżyseria Mike Cahill

Bohaterem filmu jest mężczyzna, który poświęca swoje życie na badanie związków pomiędzy strukturą ludzkiego oka a psychiką człowieka. I wchodzi w posiadanie dowodów, które mogą zmienić nasze społeczeństwo.

Difret – reżyseria Zeresenay Berhane Mehari

14-letnia Etiopka zostaje napadnięta – agresorzy usiłują ją porwać. W obronie dziewczynki staje mężczyzna, który zabija jednego z napastników. Już po tym zdarzeniu do wioski przyjeżdża prawnik, który musi udowodnić, że oskarżony działał w ramach obrony własnej. Film Difret to krytyka afrykańskiej tradycji porywania dziewcząt w celu małżeństwa i ponura konstatacja tamtejszego prawa, które pozornie działa w imieniu wszystkich – lecz w tym przypadku nie wliczając kobiet.

52 wtorki – reżyseria Sophie Hyde

Co czuje nastolatka, gdy dowiaduje się, że jej matka chce zmienić płeć? W 52 wtorkach Sophie oglądamy młodą, przechodzącą przyspieszony kurs dojrzewania dziewczynę, której trudno jest pogodzić się z zastaną sytuacją. Postanawia zatem nakręcić filmowy pamiętnik z udziałem przyjaciół i członków jej rodziny. Ten kameralny, świetnie wpasowujący się w palącą obecnie dyskusję o gender australijski film obyczajowy legitymuje się nagrodami na tegorocznych edycjach Berlinale i Sundance Film Festival.

Zielony książę – reżyseria Nadav Shirman

To dramatyczna opowieść o dorastającym w nienawiści do Izraela młodym Palestyńczyku, który po wtrąceniu do więzienia i odkryciu, jak wielkich zbrodni dokonuje Hamas (którego jednym z liderów jest jego ojciec) decyduje się zostać… izraelskim szpiegiem.

Bardzo poszukiwany człowiek – reżyseria Philip Seymour Hoffmann

Bardzo poszukiwany człowiek to oparty na bestsellerze Johna Le Carre’a thriller szpiegowski, opowiadający o nielegalnie przedostającym się do Hamburga Czeczenie, który rości sobie prawa do wielkiej fortuny, zdeponowanej przed laty w tamtejszym banku. Mężczyzną szybko zaczynają się interesować służby specjalne.

Transatlantyk Festival Poznań odbędzie się w dniach 08 – 14 sierpnia w Poznaniu.