Żeby dobrze zrozumieć i lepiej zapamiętać czym charakteryzuje się olej samochodowy o oznaczaniu 5w-40 dobrze jest wiedzieć, z czego bierze się takie, a nie inne oznaczenie i jak ma się ono do warunków, w jakich olej ten ma pracować.
Oznaczenie olejów silnikowych zawsze składa się z dwóch liczb, które odnoszą się do temperatur, w jakich dany olej może pracować i w jakich zachowuje odpowiednią gęstość. Pierwsza ma dopisek „W” pochodzący od angielskiego słowa oznaczającego zimę, czyli „Winter”. Stąd też wiemy, że pierwsza liczba informuje nas o tym, jak dany olej zachowuje się w warunkach zimowych. Trzeba jednak wiedzieć, że liczba to nie odnosi się bezpośrednio do temperatury, a do klasy lepkości. W wypadku liczby 5 oznacza ona, że olej ten może pracować w temperaturach otoczenie dochodzących do -30 stopni Celsjusza.
Jak można się łatwo domyślić, druga liczba odpowiada za klasę lepkości w warunkach letnich. W przypadku oznaczenia „40” olej jest w stanie pracować w temperaturach dochodzących do 40 stopni Celsjusza. Jest to jednak jedynie przypadek i tak samo, jak w przypadku pierwszej liczby, odnosi się ona nie do temperatury, a do klasy lepkości, więc tej logiki nie można przenosić jeden do jednego na oleje o innych oznaczeniach.
Znając już informacje ukryte pod tajemniczo brzmiącym oznaczeniem 5W40 możesz łatwo dojść do wniosku, że opisywany olej należy bez wątpienia do olejów uniwersalnych i takich, które można stosować w Polskim klimacie. Olej ten bowiem poradzi sobie zarówno w zimie, jak i w lecie. Kiedy nadejdzie fala mrozów i temperatury spadną poniżej 20 stopni Celsjusza, to olej taki wciąż będzie na tyle płynny, że odpalenie silnika będzie możliwe, a jeśli temperatura niebezpiecznie wzrośnie, to olej nie straci swoich właściwości smarnych i będzie mógł wciąż chronić ważne części w silniku.
Materiał zewnętrzny