zdjecia5Od 9 stycznia w Centrum Kultury Zamek można obejrzeć wystawę Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni, na której są prezentowane grafiki z kolekcji Ashmolean Museum w Oksfordzie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie.

Obraz „Impresja: Wschód Słońca” Claude’a Moneta wystawiony w 1874 roku, zainspirował nie tylko cały nurt w historii sztuki, ale także rozpoczął rewolucję w dziedzinie technik artystycznych i w sposobie myślenia o sztuce. Choć sam Monet pozostał wierny malarstwu, to Édouard Manet, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Pierre-Auguste Renoir, Berthe Morisot oraz Mary Cassatt zdecydowali się tworzyć także w innych technikach. Ich twórczość graficzna jest w większości nieznana szerszej publiczności, ale stanowi fascynujące przedłużenie oraz dopełnienie ich sławnych dzieł malarskich.

Na wystawie można zobaczyć dwie kolekcje muzealne. Pierwsza z nich składa się z 34 grafik (akwaforty, litografie, akwatinty, suchoryty) i należy do najbardziej znaczącego archiwum impresjonistów poza Francją – Ashmolean Museum w Oksfordzie. Może się ono poszczycić się niezrównaną kolekcją dzieł m.in. Camille’a Pisarro – szczególnie oddanemu grafice spośród wszystkich twórców z kręgu impresjonistów. Muzeum pozyskało ją dzięki darowiznom spadkobierców artysty. Znajdziemy tu charakterystyczne dla impresjonistów tematy jak: portrety, życie nowoczesnego miasta, krajobrazy i zjawiska pogodowe. W grafikach, podobnie jak w obrazach, artyści korzystali z nowatorskich technik i kultywowali estetykę wykonania.

Druga kolekcja, złożona z 10 prac, to fragment zbiorów nowoczesnej grafiki francuskiej z Muzeum Narodowego w Krakowie, z kolekcji Feliksa Jasieńskiego (1861-1929). Jasieński był miłośnikiem sztuki, muzyki i literatury, podróżnikiem, pisarzem i dziennikarzem, przyjacielem i mecenasem polskich artystów, wreszcie wybitnym kolekcjonerem i największym polskim darczyńcą muzealnym.

Ekspozycja w Centrum Kultury ZAMEK pozwala nie tylko odkrywać prawdziwie modernistyczny charakter tego mniej znanego dorobku impresjonistów, ale ukazuje również twórczość ich poprzedników, którzy jako pierwsi starali się uzyskać „oryginalne” grafiki oraz ich następców. Na wystawie zobaczymy m.in. prace takich autorów jak: Camille Pissarro, Alfred Sisley, Paul Cezanne, Pierre-Auguste Renoir, Henri de Toulouse Lautrec, Édouard Manet, Édouard Vuillard, Pierre Bonnard.

Wystawie towarzyszy program edukacyjny − wykłady, warsztaty, lekcje muzealne, spotkania i oprowadzania.

Wystawę Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni można oglądać do 29 marca 2020 roku.

obraz główny

Armand Guillaumin (1841-1927)

Les rochers rouges – Rochers au bord de la mer, Agay / Czerwone skały – Skały nad morzem, Agay / Red Rocks – Rocks by the Sea, Agay, 1896

litografia barwna kredą, kredką i pędzlem, papier chiński / colour lithograph (chalk, crayon, brush), China paper

pochodzenie / provenance: dar Feliksa Jasieńskiego / gift of Feliks Jasieński, 1920

W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie | In the Collection of the National Museum in Krakow

Pracownia Fotograficzna Muzeum Narodowego w Krakowie | Photographic Studio of the National Museum in Krakow

obraz w tekście

Lucien Pissarro (1863-1944)

według Camille Pissarro / after Camille Pissarro (1830-1903)

Kobiety pielące trawę / Women Weeding the Grass, 1894

drzeworyt kolorowy z sześciu matryc, na papierze welinowym / colour wood engraving from six blocks on wove paper

© Ashmolean Museum, Uniwersytet  Oksfordzki / © Ashmolean Museum, University of Oxford