opera_plakat_glowny_NOINFODemokratyczna, egalitarna, niezależna i krytyczna – taka zdaniem organizatorów poznańskiego Festiwalu Opera Know-how powinna być opera. 25 sierpnia rozpocznie się Druga edycja Festiwalu Opera Know-how. W bogatym programie znalazły się bezpłatne spektakle operowe, koncerty, projekcje filmowe, warsztaty dla dzieci i spotkania z twórcami. Na sześć dni trwania Festiwalu Plac Wolności zamieni się miasteczko operowe – miejsce koncertów, warsztatów i relaksu.

Druga edycja Festiwalu Opera Know-how nawiązuje do obchodzonego w tym roku 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Program został zbudowany wokół postaci Wojciecha Bogusławskiego i Stanisława Moniuszki – ojców-założycieli polskiej opery narodowej.

– Będziemy na wiele sposobów pokazywać, że Moniuszko i Bogusławski mogą być nowocześni i potrzebni społeczności – mówi dyrektor artystyczna Festiwalu, Zuzanna Głowacka.

Głównym wydarzeniem będzie premiera opery Domenica Cimarosy Antreprener w kłopotach. To jedno z najbardziej zagadkowych dzieł w historii polskiego teatru – przyniosło Bogusławskiemu – libreciście niezwykłą popularność, by potem popaść w niemal całkowite ponad 200-letnie zapomnienie. Twórcy poznańskiej realizacji – reżyser Zuzanna Głowacka i dramaturg Daniel Stachuła, z(re)konstruują zaginione libretto na podstawie zachowanych recenzji, listów i wspomnień z tamtego okresu. Ich poszukiwania nie mają jednak antykwarycznego charakteru – twórcy wpisują komiczną operę Bogusławskiego i Cimarosy we współczesny kontekst kultury teatralno‑muzycznej w Polsce. Kierownictwo muzyczne nad Antreprenerem objął Maksymilian Święch, który zadyryguje orkiestrą złożoną wyłącznie z instrumentów historycznych. Premiera Antreprenera odbędzie się 29 sierpnia o godzinie 20.00 w Teatrze Polskim.

Cykl koncertów Śpiewniki domowe to powrót do idei domowego, intymnego muzykowania Stanisława Moniuszki. Scenerią czterech reżyserowanych koncertów będą różne budynki przy ulicy Święty Marcin, wśród których są Hotel Lech i opuszczony lokal, w którym jeszcze niedawno mieścił się bar mleczny Pod Kuchcikiem.

Muzyka Moniuszki pojawi się także na wielkim ekranie. Podczas wieczoru inaugurującego Festiwal w Nowym Kinie Pałacowym zostanie wyświetlony krótkometrażowy film dokumentalny z 1952 roku, o koncercie Orkiestry Filharmonii Warszawskiej w Klubie Fabrycznym fabryki URSUS.

Dzieciom i Moniuszce poświęcony będzie film dokumentalny o warsztatach dramaturgiczno-choreograficznych Pluski / Blaski, które w lipcu Festiwal Opera Know‑how zrealizował wraz z dziećmi z Domu Dziecka w Pleszewie. Impresyjny dokument pokaże spotkanie wyobrażeń na temat muzyki klasycznej z jej rzeczywistym doświadczeniem.

Z myślą o potrzebach młodego operowego widza powstał specjalny program dla dzieci. Spektakl Moniuszko, powiedz mi coś na uszko w reżyserii Sylwii Maciejewskiej został zainspirowany tradycją operową z elementami tańca. Historia próby nastawienia zepsutego zegara przez Godzinkę i Minutkę oparto na muzycznych motywach zaczerpniętych z twórczości kompozytora. Oba spektakle zagoszczą na scenie Teatru Animacji w Poznaniu.

Program skierowany do najmłodszych odbiorców uzupełnią warsztaty z animacji poklatkowej i twórczego słuchania muzyki – Słucham Moniuszki całym sobą, a także  Szyli długo i szczęśliwie, podczas których powstaną kreacje dla Małych Dam i Elegantów. W Filii Dziecięcej Biblioteki Raczyńskich na najmłodszych festiwalowiczów będzie czekał Ukryty Instrument – rzeźba, dzięki której odkryją nieskończone możliwości tworzenia własnych utworów z zaskakujących propozycji dźwiękowych.

Festiwal Opera Know-How zakończy się 30 sierpnia  pokazem mody inspirowanej kostiumem operowym w przestrzeni fontanny na placu Wolności. Podczas pokazu zostaną zaprezentowane kreacje młodych polskich projektantów, którzy wzięli udział w organizowanym przez Festiwal konkursie na najlepszy projekt inspirowany modą operową. Program modowy festiwalu tworzą także wystawa historycznych strojów operowych w Bibliotece Raczyńskich oraz dyskusja o operowym dress code, w której udział wezmą antropolożka Ewa Klekot, stylistka Ewa Martyna oraz Piotr Szaradowski z poznańskiego Muzeum Narodowego i School of Form.