PLAKAT_PION_Jakub_LechZa nami tydzień wypełniony pokazami, koncertami, warsztatami i spotkaniami. W ponad 70 wydarzeniach tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator uczestniczyło blisko 18 000 osób. Do Poznania przyjechali animatorzy i animatorki oraz ludzie związani z branżą filmową z całego świata. 

Jak na festiwal filmowy przystało, program Animatora został zbudowany wokół konkursu.

- Konkursy stanowią bardzo ważny element i jeden z głównych magnesów przyciągających publiczność na festiwal – mówi dyrektor artystyczny Festiwalu, Marcin Giżycki. Od trzech lat podzielony jest on na dwie części – konkurs filmów krótko- i długometrażowych. Wszystkie filmy, 5 pełnometrażowych oraz 49 krótkometrażowych walczyły o nagrody,  w tym Grand Prix, czyli Złotego Pegaza za najlepszy film krótkometrażowy.

Podczas wszystkich pokazów konkursowych sala kinowa była wypełniona niemal do ostatniego miejsca, a widzowie sami wybierali swojego ulubieńca. W konkursie filmów krótkometrażowych wyświetlono 49 filmów wybranych spośród 300 zgłoszeń. Obrazy były zróżnicowane zarówno pod względem tematyki, jak również techniki wykonania. Animacja, która zdobyła moje serce - To pewna wiadomość nakręcona na podstawie baśni H.Ch. Andersena, została wykonana techniką, jak to określiła autorka, dinozaurzą – malarską, farbami na płótnie, klatka po klatce pod kamerą.

Life_with_Herman_H_Rott-001Jednym z ciekawszych filmów był obraz Żyjąc z Hermanem, opowiadający krótką historię związku punkowego szczura i drobnomieszczańskiej kotki, która postanawia sprowadzić go na drogę porządku, czystości, muzyki klasycznej i sztuki. Po jednej z kłótni, kotka wyprowadza się, a szczur popada w melancholię i tęsknotę. Sam z siebie zaczyna sprzątać i porządkować swoje życie i kiedy kotka powraca, uznaje, że Herman stał się nudny, przewidywalny i opuszcza go na zawsze. Żyjąc z Hermanem to zabawny, słodko-gorzki obraz relacji damsko-męskich.

Jako fanka Miasteczka Halloween i wyobraźni Tima Burton’a, zostałam urzeczona Dziewczyną ze śmieci na podstawie jego wiersza, do której muzykę skomponował Danny Elfman. Ogromne wrażenie zrobił na mnie także film Signum 2 Witolda Giersza, w którym autor „ożywił” malowidła naskalne, podobne do tych, które można podziwiać w Lascaux  czy Altamirze. Giersz odtworzył sytuacje, które, jego zdaniem, zainspirowały prehistorycznych artystów. Swój film stworzył poprzez impresję malując poszczególne sceny na kamieniach.

O tym, że animacje dotykają problemów współczesnych przekonywały dwa bardzo różne od siebie filmy – Kreatury oraz Happy and Gay. Pierwszy z nich to groteskowa historia ludzkich karykatur próbujących dostosować się do społeczeństwa. Z kolei Happy and Gay, przypominająca wczesne animacje Disneya, jest historią czterech homoseksualnych przyjaciół mieszkających w latach 30. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Oba filmy poruszają kwestię ostracyzmu społecznego, stereotypów i wykluczenia, prób wpasowania się w społeczne role oraz walki z homofonią.

Capture d'écran 2014-07-07 10.55.18Ostatnim filmem pokazywanym w konkursie krótkich metraży, który na długo pozostanie w  mojej pamięci jest Chulyen. To historia zainspirowana opowieściami i legendami Indian Ameryki Północnej. Czarno-biała opowieść o pół człowieku – pół kruku, spragnionym krwi, którego nuda popycha do zabijania, nawet najbardziej uroczych stworzeń została utrzymana w konwencji fantastyki i horroru.

Podczas konkursu filmów krótkometrażowych pokazano także Foodstuffs Josepha Childsa, który absurdalny i surrealistyczny świat ze swojego filmu rysował 5 lat ołówkami HB. Niebieski pokój Tomasza Śliwińskiego został namalowany farbami olejnymi na szkle, a But she’s nice Tomasza Pilarskiego powstało przy pomocy techniki rysunkowej na tablecie.

W konkursie filmów pełnometrażowych pokazano pięć niezwykle zróżnicowanych obrazów. Jednym z nich był film inspirowany jedną z najbardziej znanych baśni Andersena – Małą Syrenką.  Stworzona przy pomocy animacji poklatkowej, Maleńka ze sklepu rybnego to uniwersalna opowieść pokazująca, że marzenia mogą przynieść różne rezultaty, niekoniecznie takie, które nam się podobają.

SABOGAL2Dominium Setha to film łączący dokument i animacje, ukazujący życie i twórczość kanadyjskiego animatora Setha, miłośnika rutyny, który w zaciszu własnej piwnicy pisze książki, tworzy komiksy, historię wymyślonego przez siebie miasta oraz miniatury budynków. Kolumbijski Sabogal to trzymający w napięciu thriller sądowy, którego główny bohater, prawnik i obrońca praw człowieka, walczy o sprawiedliwość w owładniętej zbrodniami i kryzysem Kolumbii. Na skraju Edenu to opowiedziana z lotu ptaka historia pustyni kalifornijskiej i żyjących tam ludzi – prawdziwych indywidualistów i dziwaków. Aby dodać szaremu życiu odrobinę koloru zakładają hodowle dżdżownic, budują repozytorium traum dla żołnierzy oraz stawiają kamienne totemy.

Festiwal zakończyła w czwartek Ceremonia Wręczenia Nagród, na której poznaliśmy laureatów nagród w Międzynarodowym Konkursie Filmów Animowanych. Grand Prix i Złotego Pegaza otrzymał obraz Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż Jerzego Kuci za bycie jednym z najlepszych przykładów pół-abstrakcyjnej animacji jaką kiedykolwiek stworzono. Za wytrawny humor i  innowacyjną grafikę, dzięki której film trafnie przedstawia ludzkie życie, Srebrnym Pegazem został uhonorowany kanadyjsko-estoński film Pilots on the way home. III miejsce i Brązowego Pegaza zdobył obraz China Violet. Jury uznało, że animacja Davida Ehrlicha podsumowuje wieloletnie poszukiwania kształtów w połączeniu z dźwiękiem i kolorem oraz tworzy harmonijną całość tych elementów.

Podczas uroczystej Gali zamykającej tegoroczny Festiwal wręczono również nagrody specjalne, w tym nagrodę za najlepszy film muzyczny. Najwyższe uznanie w oczach publiczności zdobył obraz World of tomorrow Dona Hertzfeldta. Kryształowego Pegaza za całokształt twórczości otrzymał Raoul Servais.

Galę uświetnił występ Marcina Maseckiego – pianisty, kompozytora, absolwenta prestiżowej Berklee College of Music w Bostonie, laureata wielu nagród.