TeatrWielki_Carmen_mini20 maja w Teatrze Wielkim w Poznaniu odbyło się spotkanie z twórcami opery Carmen Georgesa Bizeta, która będzie miała swoją premierę w najbliższą sobotę. W spotkaniu uczestniczyli dyrektor teatru – Renata Borowska-Juszczyńska, Denis Krief – reżyser poznańskiej inscenizacji, Bassem Akiki – dyrygent oraz odtwórczynie tytułowej roli – Helena Zubanovicz i Małgorzata Pańko. Spotkanie poprowadził Michał J. Stankiewicz, kierownik literacki poznańskiego Teatru Wielkiego.

Carmen – opera w trzech aktach należy obecnie do najpopularniejszych utworów operowych, cieszących się uznaniem widzów na całym świecie. Połączenie pełnej temperamentu i blasku muzyki Bizeta oraz najwyższej klasy libretta Henri Meilhaca i Ludovic Halevy zaowocowało dziełem genialnym pod każdym względem. Aż trudno uwierzyć, że początkowo opera spotkała się z chłodnym przyjęciem publiczności, co przyczyniło się do przedwczesnej śmierci autora. Połączenie komizmu z tragizmem oraz wulgarność, jak na ówczesne czasy, głównej bohaterki spowodowały, że paryska publiczność nie doceniła dzieła Bizeta. Po śmierci kompozytora jego przyjaciel, Ernest Guiraud poddał partyturę kilku przemianom – fragmenty mówione zastąpił recytatywami, wprowadził również balet do IV aktu. Jesienią 1875 roku nowa Carmen zadebiutowała na deskach Opery wiedeńskiej, gdzie została okrzyknięta arcydziełem. Do dzisiaj jest to jedna z najpopularniejszych i najczęściej wystawianych oper na świecie.

Za poznańską odsłonę odpowiedzialny jest francuski reżyser, scenograf, projektant kostiumów teatralnych i świateł, Denis Krief. Nie jest to jego pierwsza inscenizacja Carmen, ale pierwsza w oryginalnej formie, tak jak została stworzona przez Bizeta. Za poprzednią reżyserię słynnej opery otrzymał nagrodę stowarzyszenia włoskich krytyków. Czy również polska wersja ma szansę na uznanie w oczach nie tylko publiczności, ale również dziennikarzy?

Za stronę muzyczną spektaklu odpowiada młody libański dyrygent, Bassem Akiki, dla którego będzie to już trzecia odsłona Carmen przygotowywana w Polsce. Pierwszą, którą debiutował na scenie w roli dyrygenta wystawiał w Operze Wrocławskiej. Bassem Akiki nie po raz pierwszy współpracuje z solistami i orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu. W ramach Festiwalu Malta w 2012 roku przygotowywał w stolicy Wielkopolski operę Slow Man.

Opera Bizeta to opowieść o namiętnym uczuciu, od gwałtownej miłości przez zazdrość aż po nienawiść, które splotły ze sobą Carmen – piękną robotnicę z fabryki cygar, żołnierza Don José i torreadora Escamillo. Niezapomniana jest również muzyka o kunsztownej i eleganckiej fakturze, doskonale znana nie tylko melomanom. W słynnej habanerze L’amour est un oiseaux rebelle wolna jak ptak Carmen zapewnia o wierze w miłość, której nie krępują żadne przysięgi czy zobowiązania wierności.

Jaki stosunek do pięknej robotnicy mają solistki Teatru Wielkiego – Małgorzata Pańko i Helena Zubanovicz?

Carmen trzeba być, a nie ją grać. Trzeba mieć ducha Carmen w sobie, a potem wychodzi się na scenę i się nią jest. Trzeba zbudować całą postać przed wejściem na scenę – mówi o roli Małgorzata Pańko, która zadebiutowała w tej roli kilka lat temu na deskach Opery Narodowej w Rydze.

Najważniejszym elementem poznańskiej Carmen są emocje i relacje międzyludzkie. Ważny staje się dialog pomiędzy bohaterami. Ale emocje odgrywają również dużą rolę w muzyce. To właśnie emocje kształtują indywidualność inscenizacji, która mocno oparta o oryginalną partyturę nie pozostawia zbyt wiele miejsca na swobodną interpretację. To, co odróżnia ją od innych wersji wystawianych na całym świecie, to właśnie emocje. Emocje ukrywające się w sercu dyrygenta, orkiestry i solistów. To ich emocje nadają operze indywidualny, unikalny charakter.

Co ciekawe, Georges Bizet napisał operę o hiszpańskiej robotnicy, chociaż nigdy nie był w kraju torreadorów. Podobnie jak wielu francuskich artystów zafascynowanych tym krajem, tworzył dzieło o miejscu, którego wyobrażenie nosił wewnątrz siebie. Jak podkreśla reżyser, Denis Krief, Carmen to opera francuska, z francuskim libretto i francuskim duchem. Być może właśnie dlatego poznańska inscenizacja jest tak bliska nie tylko reżyserowi, ale również pochodzącemu z Libanu Bassemowi Akiki?

Premiera Carmen już w sobotę, 24 maja o godzinie 19:00 na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu.

 CARMEN_PROBY-1

CARMEN_PROBY-2

zdjęcia z prób do spektaklu – Teatr Wielki w Poznaniu