plakat_drukJak co roku, sekcja Panorama pokaże najważniejsze, a zarazem najciekawsze premiery filmowe mijającego sezonu. Są to obrazy doceniane i nagradzane przez jury podczas prestiżowych, międzynarodowych festiwali filmowych chociażby w Cannes, Wenecji, czy Berlinie. Większość z nich ma swoją polską premierę właśnie podczas poznańskiego Festiwalu. Nic więc dziwnego, że sekcja Panorama cieszy się największą popularnością wśród sympatyków Transatlantyku.

W tym roku również nie zabraknie filmów, które zdobyły uznanie na całym świecie. Droga krzyżowa Dietricha Bruggemanna to dramat, opowiadający o życiu 14-letniej dziewczynki, wychowywanej przez surową, fanatyczną matkę. Tymczasem środowisko jej rówieśników kusi wolnością i przyjemnościami, jakich nie zaznała w rodzinnym domu. Maria dostrzega jak bardzo oba te światy się ze sobą kłócą i jak trudno się w nich odnaleźć. Mocny, nakręcony zgodnie z schematem czternastu stacji Drogi Krzyżowej film podbił jury tegorocznego Berlinale, które przyznało mu Srebrnego Niedźwiedzia – drugą co do ważności nagrodę festiwalu.

Okupowana Palestyna jest pułapką, z której młody Omar prawdopodobnie nie uwolni się nigdy. A jednak próbuje. Każdego dnia. Pokonuje mur, aby spotkać się z miłością swojego życia, Nadią i poczuć zbliżającą się odmianę losu. Tu także spotyka starych przyjaciół, z którymi wychował się na jednym podwórku i z którymi dziś planuje akcje dywersyjne przeciwko izraelskim władzom. Walczy, aby wreszcie doświadczyć momentu wolności, ale im bardziej jest zdeterminowany, tym bardziej cel wydaje się oddalać. Pewnego dnia, Omar po dokonaniu zamachu zostaje złapany i trafia do więzienia. Znosi tortury, z których wyzwoleniem może być tylko jedno – przystanie na propozycję współpracy z policją. W zamian za oczyszczenie własnego konta ma wydać znajomych.

Film w reżyserii Hany Abu – Assada był nominowany do Oscara 2014 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.

Szwajcarski film Rosie opowiada o wszelkich odcieniach miłości. Oto młody Lorenzo powraca do rodzinnego domu, zamieszkałego przez niestabilną psychicznie siostrę i matkę alkoholiczkę. Czuje się dorosłym człowiekiem, lecz stopniowo zauważa, że jego osobowość nie jest wcale w pełni ukształtowana. Kiedy bezradnie poszukuje stabilizacji, w jego otoczeniu pojawia się pewien fascynujący mężczyzna. Wraz z lekcją życia w rodzinie, w której trzeba sobie radzić z nieprzewidywalnością jej członków, pojawia się w codzienności Lorenza Mario, mężczyzna, który staje się dla niego kimś więcej niż przygodą na jedną noc. To wnosi w rzeczywistość mężczyzny wiele napięć, a przede wszystkim przerażenie przed zmianami, które go czekają i przyszłością, która teraz nie jest już pod jego kontrolą.

Pod koniec lat 90. w północnych Chinach dokonane zostaje przerażające odkrycie. Oto po różnych częściach górniczego regionu porozrzucane są fragmenty poćwiartowanych ciał. Nie pasują do siebie, co oznacza, że ofiarami musiało być kilka osób. Podczas prowadzonego przez oficera Zhanga policyjnego śledztwa, dwóch funkcjonariuszy zostaje zamordowanych, a on sam zawieszony w obowiązkach. Kilka lat później, kiedy pracuje już jako ochroniarz, odnajduje go dawny kolega. Okazuje się, że seria makabrycznych zbrodni trwa.

Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na tegorocznym Berlinale Czarny węgiel, cienki lód Yi’nana Diao to kryminał nawiązujący do najważniejszych przedstawicieli kina noir, czerpiący jednak z tradycji filmu artystycznego. Nagrodę w Berlinie otrzymał także odtwórca głównej roli męskiej, Liao Fan.

Podczas tegorocznej edycji Transatlantyku sekcję Panorama wzbogacą również niemiecki dramat A jeśli Bóg jest?, film wojenny Duży zeszyt, Psie pole w reżyserii Lecha Majewskiego, dokument Rzymska aureola, doceniony za najlepsze zdjęcia podczas Festiwalu w Bawarii kostiumowy obraz Schiller i siostry, a także komedia Tosty po meksykańsku, Ulica w Palermo i film drogi Złota klatka.