Tydzień Filmu NiemieckiegoTydzień Filmu Niemieckiego to wydarzenie, które już na stałe wpisało się w polski kinowy krajobraz. Organizatorzy pilnują, by program naświetlał aktualne trendy i był blisko tego, co bije w sercu niemieckiego społeczeństwa. Przegląd gwarantuje podróż przez różnorodne filmowe gatunki, mistrzowie spotykają się w nim z debiutantami, hity box-office’u z festiwalowymi odkryciami. Kolejna szansa by poznać współczesne kino sąsiadów z Zachodu, nadarzy się już 13 listopada. Przez siedem kolejnych dni niemieckie kino będzie królowało w poznańskim Kinie Muza.

Maren Ade w filmie Toni Erdmann udowodniła, że niemieckie kino potrafi bawić, nie gubiąc ciężaru gatunkowego. Dowodem na to jest hit box office’u, komedia Witamy u Hartmannów. Tematem jest tu kryzys uchodźczy i związane z nim rasizm oraz biurokratyczne absurdy. Z kolei Kaminski i ja to kolejny owoc współpracy duetu Daniel Brühl i Wolfgang Becker, twórców Goodbye Lenin. Na ekranie starcie dwóch mocnych osobowości napędzane jest czarnym humorem. Czasem słońce, czasem… płacz. W Powrocie do Montauk autor wybitnego Blaszanego bębenka Volker Schlöndorff opowiada o brzemiennym w skutki spotkaniu byłych kochanków. W tle Nowy Jork i dramat z kroplą romantycznej domieszki. Mniej znanych nazwisk, ale równie dużą emocjonalną siłę rażenia zawiera film Najlepszy ze światów. Adrian Goiginer, scenarzysta i reżyser, oparł tę poruszającą historię o macierzyństwie w cieniu nałogu na własnych doświadczeniach. Wreszcie nagradzany na rozlicznych festiwalach Western Valeski Griesebach – rozgrywająca się pośród idyllicznych pejzaży opowieść o konfrontacji niemieckim robotników najemnych i bułgarskich wieśniaków, gdzieś na pograniczu bułgarsko-greckim. Mocne, jak zawsze, są dokumenty. W Rewolucji dźwięku reżyserka Margarete Kreuzer oddaje hołd twórcy zespołu Tangerine Dream, Edgarowi Froese. Bohaterem biograficznego Beuysa jest zaś niemiecki artysta rzeźbiarz, performer, działacz i teoretyk sztuki, Joseph Beuys. Film przypomina, że sztuka może wpływać na kwestie społeczno-polityczne.

Program Tygodnia Filmu Niemieckiego w Poznaniu

13 listopada, godzina 19:00

Witamy u Hartmanów, reż. Simon Verhoeven

Film jest przewrotnym portretem współczesnego niemieckiego społeczeństwa i znacznie odbiega od powszechnie utrwalonych obrazów.

14 listopada, godzina 19:00

Beuys, reż. Andres Veiel

Kiedy ogląda się dokument Andresa Veiela, będący kolażem wywiadów, nagrań działań artystycznych czy publicznych wystąpień Beuysa, aż niewiarygodnym wydaje się, że są to materiały archiwalne i pochodzą z Niemiec a nie z Polski roku 2017.

15 listopada, godzina 19:00

Kaminski i ja, reż. Wolfgang Becker

Oparty na bestsellerowej powieści Daniela Kehlmanna pod tym samym tytułem film, w ironiczny sposób opowiada o współczesnych konfliktach: pomiędzy generacjami, światem krytyki i sztuki czy artystą i jego medialnym wizerunkiem.

16 listopada, godzina 19:00

Tangerine Dream. Rewolucja dźwięku, reż. Margarete Kreuzer

W 2015 roku w wieku 70 lat zmarł lider zespołu Tangerine Dream, Edgar Froese. Ta śmierć była impulsem do nakręcenia filmu opowiadającego historię stworzonego przez niego zespołu, legendy muzyki elektronicznej.

17 listopada, godzina 19:00

Najlepszy ze światów, reż. Adrian Goiginger

Swój debiutancki, oparty na wspomnieniach z dzieciństwa, film Adrian Goiginger zadedykował swojej przedwcześnie zmarłej matce, która jest centralną postacią tej opowieści i najważniejszą osobą w świecie siedmioletniego Adriana.

18 listopada, godzina 19:00

Western, reż. Valeska Grisebach

Niemieccy robotnicy budują przy granicy bułgarsko-greckiej elektrownię. Potrzebne do tej inwestycji zasoby wodne są niewystarczające i deficyt ten jest dużym problemem oraz powodem konfliktu z mieszkańcami pobliskiej wioski.

19 listopada, godzina 19:00

Powrót do Montauk, reż. Volker Schlöndorff

Pisarz Max Zorn, mężczyzna po sześćdziesiątce, w trakcie trasy promującej jego książkę w Nowym Jorku spotyka kobietę, której nigdy nie zapomniał.