Jan Komasa_foto_Agata Schreyner_428 czerwca na Placu Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się plenerowe widowisko Ksenofonia. Symfonia dla Innego poświęcone 60. rocznicy Powstania Poznańskiego Czerwca 1956. Reżyserem widowiska jest Jan Komasa. 

– To był pełny, odpowiedzialny, obywatelski ruch, gdzie ludzie wychowani w pragmatycznej kulturze regionu uznali, że to, co się dzieje w Państwie jest nieprzyzwoite i że trzeba się postawić – mówi Jan Komasa,  który na zaproszenie Miasta Poznania przedstawi opowieść o pierwszym buncie przeciw władzy komunistycznej, krwawo stłumionym przez wojsko.

Jan Komasa jest autorem koncepcji artystycznej wydarzenia i jego scenariusza. To jeden z najbardziej utalentowanych i cenionych twórców polskiej kinematografii, urodzony w Poznaniu i nadal związany z tym miastem. O reżyserze głośno było za sprawą filmów Sala samobójców, w którym „żywy” obraz łączył się z komputerową animacją, oraz głośnego Miasta 44, w którym reżyser mierzył się w hollywoodzkim stylu z legendą Powstania Warszawskiego. W 2014 roku Komasa otrzymał prestiżowy Paszport „Polityki”.

Widowisko Symfonia dla Innego będzie fuzją obrazu, tańca i muzyki. Reżyser zaprosił do współpracy Mikołaja Mikołajczyka – choreografa, który przez wiele lat związany był z poznańskim Polskim Teatrem Tańca oraz Teatrem Wielkim. Muzykę stworzą Bartek Wąsik i Miłosz Pękala z Kwadrofonik we współpracy z Royal String Quartet. Elektronika spotka się z perkusją, fortepianami i kwartetem smyczkowym na żywo. Stronę wizualną, taneczną i muzyczną spektaklu dopełni technologia, która stworzy wrażanie terroru inwigilacji.

Już 10 lat temu, w 50. rocznicę Poznańskiego Czerwca ’56, Festiwal Malta wystawiał plenerowe widowisko. Spektakl w reżyserii Izabeli Cywińskiej nawiązywał do jej głośnego przedstawienia Oskarżony: Czerwiec pięćdziesiąt sześć z 1981 roku. Tegoroczne wydarzenie opowie o strajku sprzed 60 lat językiem współczesnego widza. Plenerowy, otwarty i bezpłatny spektakl będzie bowiem finałem Malta Festival Poznań, który rozpoczął się 17 czerwca.

[fot. Agata Schreyner]