Fot.Wojciech_Pawelec

Od wczoraj w kasie Teatru Muzycznego w Poznaniu można zakupić bilety na jesienne spektakle musicalu Evita, który będzie miał swoją premierę 26 września. To kolejny, po broadway’owskim przeboju Jekyll&Hyde, wielkoformatowy musical przygotowany na deskach poznańskiego Teatru. O szczegółach najnowszej produkcji Teatru Muzycznego opowiadali we wtorek twórcy: reżyser – Sebastian Gonciarz, autor scenografii – Mariusz Napierała oraz kierownik muzyczny – Piotr Deptuch. 

Evita jest dziełem najsłynniejszego kompozytora musicalowego na świecie – Andrew Lloyd Webbera, do którego libretto napisał Tim Rice. Muzyczna biografia Evy Perón-Duarte, drugiej żony prezydenta Argentyny Juana Peróna miała swoją sceniczną premierę 21 czerwca 1978 roku w Teatrze Księcia Edwarda (Prince Edward Theatre) na londyńskim West Endzie. Reżyserem spektaklu, który nie schodził z afisza przez następne osiem lat, był Hal Prince. Rok później to niezwykłe dzieło pokazano na Broadwayu, gdzie zagrano je aż 1584 razy. Ogromnym sukcesem okazała się również wersja filmowa w reżyserii Alana Parkera, nominowana do pięciu Oscarów, gdzie w głównej roli wystąpiła Madonna, a partnerował jej Antonio Banderas. W Polsce Evita doczekała się jak do tej pory dwóch inscenizacji: w roku 1994 zagościła na deskach chorzowskiego Teatru Rozrywki, a trzy lata później miała swoją premierę w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Poznańska premiera, która planowana jest na wrzesień, będzie pierwszym wystawieniem musicalu w stolicy Wielkopolski.

Teatr Muzyczny w Poznaniu jako pierwszy teatr w Polsce pokaże najnowszą wersję musicalu Evita, której muzyczna warstwa została odświeżona i uwspółcześniona. Nowa aranżacja spowodowała, że to soliści i chór tworzą melodię, a nie orkiestra, która została zresztą zredukowana niemal o połowę. Nowa wersja spektaklu uwypukla południowy, latynoski charakter dzieła, w którym główną rolę odgrywają gitara i perkusja. Nowa instrumentalizacja dzieła Webbera nadała musicalowi uniwersalny charakter, a także znacznie podniosła dynamikę utworu. Podobnie jak w musicalu Jekyll&Hyde, muzyka towarzyszy wszystkim scenom spektaklu, który w całości oparty jest na śpiewie i recytatywach. Dodatkowym utrudnieniem dla orkiestry jest skomplikowana i szybko zmieniająca się rytmika poszczególnych utworów.

Evita jest wyzwaniem nie tylko dla Piotra Deptucha, który jest kierownikiem muzycznym spektaklu, ale również dla reżysera, choreografa, a przede wszystkim dla scenografa. Musical Andrew Lloyd Webbera jest spektaklem wielkoformatowym, granym w największych salach teatralnych na świecie, do których z pewnością nie można zaliczyć Teatru Muzycznego w Poznaniu. Dysponujący bardzo ograniczoną przestrzenią budynek Teatru – mała scena, właściwie brak zaplecza i magazynu, w którym można byłoby przechowywać elementy dekoracji, a także duża odległość pomiędzy sceną a garderobami, stanowią poważny problem dla twórców spektaklu. O trudnej logistycznie pracy nad musicalem opowiadał podczas spotkania z dziennikarzami Mariusz Napierała, który już wielokrotnie udowodnił, że nawet na małej przestrzeni można zrealizować bogaty scenograficznie spektakl. I z pewnością Evita będzie spektaklem, który wzbudzi zachwyt pod każdym względem – muzycznym, aktorskim, choreograficznym i scenograficznym.

Kogo poznańska publiczność zobaczy na scenie? O tym zadecydują wyniki castingu, który został przeprowadzony na początku mijającego tygodnia. Spośród 160 uczestników, którzy prezentowali swoje umiejętności wokalne i aktorskie, twórcy poznańskiej inscenizacji wybiorą odtwórców głównych ról: tytułowej Evity, Juana Peróna i narratora spektaklu. Pełną obsadę musicalu poznamy dopiero w połowie czerwca. Z pewnością jednak na scenie wystąpią chór i balet Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Premiera musicalu Evita odbędzie się 26 września i pozostanie na deskach Teatru Muzycznego w Poznaniu do 17 października. W pierwszym cyklu spektakl zostanie wystawiony aż 17 razy. Czy powtórzy sukces arcydzieła jakim jest Jekyll&Hyde, który do tej pory obejrzało 12.500 widzów? Szanse są bardzo duże. Evita należy bowiem do najbardziej znanych i najczęściej wystawianych dzieł Andrew Lloyda Webbera, który jest najsłynniejszym kompozytorem musicalowym na świecie.

[fot. Wojciech Pawelec]