Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator to nie tylko blok filmów dla najmłodszych, nie tylko pokazy animacji konkursowych, ale szereg projekcji dodatkowych. Jednym z bloków towarzyszących Festiwalowi jest Kino Nocne, które prezentowane będzie w Klubie Festiwalowym. Wśród wybranych przez organizatorów filmów są obrazy Wesa Andersona, Richarda Linklatera oraz Davida Lyncha.

11 lipca o godzinie 23:30 publiczność obejrzy autobiograficzny, czarno – biały film Kolor skóry: miodowy w reżyserii Junga i Laurenta Boileau. Jung urodził się w 1965 roku w Seulu. Zaadoptowany przez belgijską rodzinę w 1971, przyjął nazwisko Jung Henin. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli. Jest autorem znanych komiksów – w 1991 roku powstała pierwsza z czterech części filmu Yasuda. Jest to, osadzona w realiach azjatyckich, heroiczno-fantastyczna seria stanowiąca niejako zwrot reżysera w stronę swoich koreańskich korzeni. Dziesięć lat później, wraz z Jee-Yun, opublikował serię Kwaïdan – japońską opowieść, która uderza pięknem wyrazistych kolorów oraz subtelną i wysublimowaną poetyką. W 2006 roku Jung zrealizował erotyczną historię Okiya. Laurent Boileau przez dziesięć lat pracował jako operator oraz montażysta filmów dokumentalnych. W 1999 roku rozpoczął karierę reżyserską, realizując liczne filmy edukacyjne. W latach 2002–2003 nakręcił film Uczelnia jak żadna inna planeta przyszłości o innowacyjnej szkole w Lyonie. Jego pasja do komiksów i szeroko rozumianych sztuk graficznych doprowadziła go do realizacji dokumentów poświęconych sztukom pięknym: Rzemieślnicy wyobraźni (2004), Konie z papieru (2006), Sokal czyli sztuki piękne (2007), Polska Marzi (2009). Przygotował również serię animacji z okazji 20. rocznicy upadku muru berlińskiego. Kolor skóry: miodowy jest pierwszym wspólnym projektem obu reżyserów.

Kolor skóry_miodowy_L. Boileau i Jung

W poniedziałek, 14 lipca minutę przed północą rozpocznie się projekcja surrealistycznej komedii Davida Lyncha DumbLand. Film charakteryzuje się dość specyficzną poetyką – prostą, bezcieniową kreską, uproszczoną mimiką o rysami postaci, a także umownym miejscem akcji. Sam reżyser określił swój serial jako Surowy, głupi, brutalny, niedorzeczny. Lynch jest pierwszym ze znanych reżyserów kina współczesnego, który jako kanał dystrybucji swoich najnowszych eksperymentów filmowych wybrał Internet.

Dumbland_David Lynch (11)

Dzień później o tej samej godzinie festiwalowa publiczność będzie mogła obejrzeć animację Richarda Linklatera, reżysera trylogii Przed wschodem słońca, Przed zachodem słońca, Przed północą. Przez ciemne zwierciadło, który zostanie wyświetlony w ramach tegorocznego Animatora jest ekranizacją powieści Philipa K. Dicka. Bob Arctor, tajniak, który prowadzi śledztwo przeciwko handlarzom narkotyków, przenika do środowiska narkomanów i wkrótce sam uzależnia się od tajemniczej substancji D. Zaczyna mu towarzyszyć niepewność co do własnej tożsamości, a otaczający go przyjaciele, sami pogubieni i dręczeni rozmaitymi obsesjami, nie są zbyt pomocni. Reżyser, już po raz drugi w swojej karierze, wykorzystał tutaj technikę animacji rotoskopowej, czyli obrysowywania konturów sfilmowanych wcześniej przedmiotów i postaci. Ta technika animacji podkreśla umowność ekranowej rzeczywistości.

Przez ciemne zwierciadlo_R. Linklater (20)

W ramach Kina Nocnego zostaną również pokazane filmy: Fantastyczny Pan Lis w reżyserii Wesa Andersona (12 lipca), Allegro Non Troppo Bruno Bozzetta (13 lipca) oraz Tito On Ice Maxa Andersona i Heleny Ahonen (16 lipca).

fot. materiały promocyjne Organizatora Festiwalu