Festiwal Ethno Port zbliża się coraz większymi krokami. Od wczoraj trwają prace o charakterze ogrodniczym – ciężarówki przywiozły trawę, która ozdobi parking przed Centrum Kultury Zamek. Podobnie jak w roku ubiegłym, parking zamieni się w koncertową łąkę, na której stanie jedna z trzech festiwalowych scen.

WWW

Ale Ethno Port to nie tylko koncerty. Oprócz występów artystów z całego świata, będzie można wziąć udział w warsztatach oraz spotkaniach mających przybliżyć kręgi kulturowe, z których wywodzą się tegoroczne gwiazdy muzyczne.

Już po raz kolejny Festiwalowi będzie towarzyszyć strefa Ethno Dossier. Przygotowana przez Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM w Poznaniu ma charakter edukacyjny i obejmuje wykłady oraz prezentacje filmowe związane z artystami występującymi na scenach Festiwalu Ethno Port. Każdego dnia Festiwalu o godzinie 13.00 w sali Kina Pałacowego odbędzie się jedno spotkanie tematyczne: Fanfare Ciocărlia (piątek), Les Tambours de Brazza (sobota), Jambinai (niedziela). Uczestnicy spotkań poznają kulturowy, historyczny i polityczny kontekst działalności tych grup. Zobaczą klipy, fragmenty koncertów, prób i wywiadów z muzykami.

Dodatkowo zostanie pokazany krótki metraż Tomasza Bagińskiego Sztuka spadania z muzyką rumuńskiej Fanfary. Uczestnicy będą również mieli okazję do odkrywania tajników warsztatu muzycznego, pozwalających zmienić naturalne brzmienie tradycyjnych instrumentów w estetykę postrocka. Będzie możliwość udziału w zabawie polegającej na rozpoznawaniu brzmień afrykańskich bębnów. Zaistnieje szansa na nagranie specjalnych pozdrowień dla ethnoportowych artystów. Wstęp na wszystkie spotkania w ramach Ethno Dossier jest wolny.

W sobotę, 14 czerwca o godzinie 11:00 odbędą się warsztaty muzyczne. Trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy, maestro Hossein Alizadeh poprowadzi trzygodzinne warsztaty gry na tarze – tradycyjnym perskim instrumencie strunowym. W 2012 roku rzemiosło związane z tym instrumentem muzycznym i sztuka gry na nim zostały wpisane na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.

Dwukrotny zdobywca Durfee Foundation Master Musician Award, Pejman Hadadi poprowadzi trzygodzinne warsztaty gry na tombaku (zarb), uważanym za główny instrument perkusyjny muzyki perskiej, oraz przybliży zagadnienie rytmu w tradycyjnej muzyce pochodzącej z Persji.

Renata Rosa oraz Helder Amedoin , Pepe i Hugo Linns  zaproszą na warsztaty Samba de côco, czyli połączenie muzyki, tańca i poezji wywodzące się z północno-wschodniej Brazylii. Tradycja ta sięga czasów, gdy na terenach wiejskich kolektywnie budowano domy z drewna i gliny. Przy budowie takiej posesji pracowała niekiedy cała wioska. Zaczynano zazwyczaj od glinianej podłogi, która wymagała długotrwałego ugniatania i ubijania. By praca szła sprawniej, Mistrz Coco intonował pieśń, improwizując poezję. Pozostali podchwytywali te dźwięki, powtarzali je i zaczynali wybijać stopami rytm, równomiernie rozprowadzając glinę. Z czasem pojawiły się w Brazylii profesjonalne trupy Samba de Coco, fantastycznie prezentujące `kroki perkusyjne`.

Obecnie tradycja Samba de Coco kultywowana jest w stanach: Sergipe, Alagoas, Pernambuco i Paraiba. Warsztat Samba de côco obejmuje muzykę Samba de Coco – jej śpiewy, jej rytmikę i jej taniec, a nade wszystko wzajemne relacje i oddziaływanie pomiędzy tymi elementami.

Uczestnicy wszystkich warsztatów muszą posiadać własne instrumenty.

źródło: materiały Organizatora