Transe Express5Już w najbliższy piątek, 21 czerwca rozpocznie się Malta Festival Poznań. Tegoroczna edycja będzie poświęcona Armii jednostki, a kuratorem idiomu został artysta, który przekracza granice teatru i tańca, rozszerza ramy performatywności i sztuk wizualnych – Nástio Mosquito. Artysta zaprosi publiczność do działań na styku wielu sztuk. Na 10 dni Poznań stanie się centrum pokojowych działań performatywnych.

Program Idiomu otworzy happening audiowizualny, który odbędzie się na żywo, w sieci, na wielu publicznych ekranach w kraju i za granicą. Będzie to premiera filmu, który powstał z nadesłanych nagrań i zdjęć przedstawiających moment narodzin. Nástio Mosquito, kurator międzynarodowego programu, nazywa swój projekt „prostym gestem”, „najczystszą manifestacją ludzkiej godności”.

– Zanim coś, co nazywamy tożsamością pojawi się na powierzchni, zanim zaczniemy być definiowani przez zewnętrzne okoliczności, takie jak miejsce urodzenia, istnieje etap wcześniejszy: akt narodzin – tłumaczy Mosquito. Waginokracja zostanie wyświetlona 22 czerwca w Starej Rzeźni.

Vic Pereiró przedstawi audiowizualną instalację The Dust Bowl. Jego wielokanałowa, immersyjna praca podejmuje temat wyginięcia przez samozniszczenie. Pereiró proponuje, aby człowiek stawił czoła tej sytuacji przez radykalną zmianę, kolejny ewolucyjny krok adaptacyjny. Samotransformację jednostki w nowe JA, aby skonstruować MY, które tworzy zrównoważone BYĆ. Instalacja będzie dostępna od 22 do 29 czerwca w Pawilonie.

Tegoroczną edycję festiwalu otworzy kolorowa parada z ewolucjami w powietrzu poprowadzona przez francuski zespół Transe Express. Ulicami Poznania na plac Adama Mickiewicza przejdą tancerze, akrobaci, muzycy i wielkie, pięciometrowe postaci. Finałem parady będzie nowa wersja Mobile Homme – spektaklu, który Transe Express pokazał na Malcie w 1993 roku. Zespół ponownie zagra, zawieszony wysoko nad głowami widzów. Plenerowe otwarcie Festiwalu już w piątek, 21 czerwca o godzinie 19:00 na Placu Wolności.

Po raz kolejny, Plac Wolności i jego okolice wypełnią się akcjami i sztukami pokoju Generatora Malta. W samym centrum staną dwie wystawy stałe: 858. An Archive of Resistance. Gdy egipska telewizja państwowa pokazała puste ulice, ludzie filmowali prawdę. Kolektyw Mosiereen zarchiwizował historię buntu opowiedzianą z setek perspektyw z prywatnych telefonów komórkowych uczestników rewolucji.

Częścią plenerowego domu kultury stanie się bioinstalacja Pokrzywa; autorzy projektów Pokojowego narzędziownika oraz Tools for Peace zaproszą do współpracy i dialogu. Grupa Sprostowanie zaangażuje publiczność w otwarte działania propokojowe, a Army of Love zrekrutuje do swoich szeregów miłości.

Między 28 a 30 czerwca poetka i rysowniczka komiksowa Beata Sosnowska zilustruje to, co usłyszy od uczestników jej projektu Dlaczego? Rysowanie Za Opowiadanie. Każdy będzie miał szansę zadać pytania i odpowiadać, tworząc platformę dialogu i pokojowej wymiany poglądów. Kolektyw Tyna zaproponuje wspólne tworzenie rzeźby Gestu odwróconego palca z utwardzonych tekstyliów. Autorki zaadaptowały gest od bałkańskich kobiet jako narzędzie kolektywnego komentarza na przemoc w miejscach publicznych. Projekty są częścią cyklu Tools for Peace.

Największą sceną Malty stanie się miasto. Anna Siekierska stworzy alternatywną wizję dla Stadionu Szyca – Sanatorium dla wszystkich istot tam żyjących. Dawny obiekt sportowy przeobrazi się w dzieło sztuki. To odmienny od proponowanych przez deweloperów, aktywistki i urzędników scenariusz dla tego miejsca. Wstępem do dyskusji o przyrodzie w mieście, będzie analiza wyników badań przeprowadzonych wspólnie z uczestniczkami i uczestnikami spaceru performatywnego.

Wystawy wizualne – Merch oraz Park 1963-2019 – przedstawią dwie historie zestawień. Od konkursu Miss Polski do wytwarzania narzędzi walki o pokój; od miejskich fortyfikacji do parku wolnego czasu. W dwóch częściach Poznania odbędzie się rozstrzygnięcie i wystawa zwycięskich plakatów międzynarodowego konkursu Stophate / Postershow Poznań 2019. 21 czerwca, w przestrzeni Starego Browaru oraz Międzynarodowych Targów Poznańskich zawisną zwycięskie plakaty będące artystycznym komentarzem dotyczącym rosnącego poziomu negatywnych emocji społecznych. Część z nich stanie się̨ elementem kampanii społecznej przeciw nienawiści na rzecz tolerancji, empatii i solidarności.

27, 28 i 29 czerwca premierowo zostanie wystawiony spektakl Hańba w reżyserii Macieja Podstawnego. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach zaprezentuje adaptację sceniczną jednej z najbardziej znanych i cenionych powieści Johna Maxwella Coetzeego – noblisty i dwukrotnego zdobywcy Nagrody Bookera. Akcja książki rozgrywa się w RPA, a tytułową hańbę można interpretować zarówno jako stan, w którym znalazła się ojczyzna autora zaraz po upadku apartheidu, status profesora wyrzuconego z uczelni za seksualne nadużycie, jak i immanentną ludzką ułomność. Dla twórców przedstawienia kluczowy jest temat odpowiedzialności i empatii, etycznych i wyobrażeniowych granic i ograniczeń. Ich Hańba dzieje się w świecie po apokalipsie: po apokalipsie apartheidu, po apokalipsie komunizmu, po apokalipsie kapitalizmu, po apokalipsie terroryzmu, po apokalipsie XXI w. Hańba opisuje kraj, w którym wszystko trzeba zrobić na nowo. Na nowo wyłonić z chaosu prawo, koncepcję pokoju, wymyślić zasady życia obok siebie, zasady sąsiedztwa, zasady ekonomii. Zbudować państwo, które będzie miejscem życia dla obu zwaśnionych stron. W takim świecie reprezentant starego porządku, profesor literatury David Lurie, dorasta do świadomości swojej winy. Los rzuca go w strefę wojny, w strefę labilną, graniczną, gdzie w konfrontacji z chaosem, z innym i ze starym sobą będzie musiał stworzyć się na nowo i zaakceptować nowy, dopiero rodzący się porządek. W tym rozumieniu Hańba jest powieścią nam bliską. Opowiada o czasie transformacji i wynikającym z niej chaosie. O zetknięciu starego z nowym i hańbiącym konflikcie swojskiego i innego. Jest bliska dzisiaj, nam, w Polsce, ponieważ opowiada historię wyzysku. Historię kulturowego niewolnictwa, jednokierunkowej przemocy, w której osie konfliktu są bardzo dobrze rozpoznawalne: to relacje nierówności między mężczyznami a kobietami, białymi a obcymi– odmiennymi etnicznie, między bogatymi a biednymi, miastem a wsią. I wreszcie – ludźmi a zwierzętami. Przez doświadczenie hańby bohaterowie powoli dojrzewają do współczucia i początków rozumienia. Właśnie w przestrzeni nadchodzącej empatii, w horyzoncie przyszłego zrozumienia można odnaleźć element nadziei.

Obok happeningów, spektakli, warsztatów, spotkań i działań performatywnych, swoje miejsce na Malta Festival Poznań znajdzie również muzyka. Na placu Wolności i w poznańskim plenerze odbędą się liczne muzyczne wariacje na temat pokoju. Nie zabraknie polskich legend i międzynarodowych nowości, silent disco uświetni armia DJ-ów zaproszonych przez kuratora Idiomu, a na muzyczny finał wystąpią między innymi Mateusz Holak, Justyna Szafran oraz Partytura dla pokoju ponad granicami.