plakatPięć premier, kilkadziesiąt spektakli, koncerty, recitale, wydarzenia o charakterze edukacyjnym i społecznym wypełniły sezon artystyczny 2017/2018 w poznańskim Teatrze Wielkim.

Bardzo pozytywne recenzje otrzymali śpiewacy zaangażowani do premiery Legendy Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego (reż i chor. Robert Bondara, kier. muz. Tadeusz Kozłowski). Spektakl wieńczył ogólnopolskie obchody stulecia urodzin kompozytora. Warto podkreślić, że jako pierwszy w historii gmachu pod Pegazem był streamingowany. Poznańska opera jest uczestnikiem międzynarodowego projektu OPERA VISION prowadzonego przez Stowarzyszenie OPERA EUROPA. Wprowadzenie streamingu okazało się strzałem w dziesiątkę – znakomicie przygotowana muzycznie i reżysersko Legenda Bałtyku przyczyniła się nie tylko do promocji teatru, ale i muzyki polskiej w ogóle. Realizacja otrzymała nominację do Nagrody im. J. Kiepury w kategorii „najlepszy spektakl”.

Po przeszło stuletniej nieobecności na scenach operowych w Polsce wystawiono monumentalnych Śpiewaków norymberskich. Istotny okazał się fakt, podkreślany przez Gabriela Chmurę, dyrektora artystycznego teatru i kierownika muzycznego przedstawienia, że poznański teatr dysponuje zarówno orkiestrą, jak i zespołem solistycznym będącym w stanie wykonać to dzieło. Premiera opery Wagnera przyciągnęła do Poznania wielbicieli kompozytora z całej Europy.

Zgodnie z założeniami dyrekcji teatru raz w roku wprowadzone jest do repertuaru dzieło nowe, pisane na zamówienie poznańskiej sceny. W sezonie 2017/2018 był to balet Trojan z muzyką Gabriela Kaczmarka, w choreografii i reżyserii Viktora Davydiuka. Młody zespół realizatorów zawładnął sercem publiczności. Warto podkreślić społeczny aspekt przedstawienia – realizatorzy zaprosili poznaniaków najpierw na warsztaty, a potem do udziału w spektaklu.

Sezon zakończył Napój miłosny Donizettiego, w reżyserii Andriya Zholdaka. Nowatorskie odczytanie, dobitna dramaturgia, wyśmienite kreacje solistyczne – przedstawienie wywołało dyskusje o granicy między tradycją a nowoczesnością w teatrze operowym.

Sezon to nie tylko opery i balety, ale także koncerty, konkursy, dodatkowe prezentacje i wydarzenia towarzyszące prezentacjom artystycznym.

17 września 2017 odbył się Koncert inaugurujący sezon, który jednocześnie był jubileuszem 30-lecia pracy Barbary Kubiak. We współpracy z Teatrem Polskim w Poznaniu zorganizowano konkurs Metafory Rzeczywistości, do którego wpisano nową kategorię „sceniczna forma muzyczna”. Laureatem został poznański kompozytor Jerzy Fryderyk Wojciechowski z operą kameralną Ofelia.

Wydarzeniem, które przyciągnęło nową publiczność do teatru, okazał się koncert Pietro Mascagni, Rapsodia Satanica – projekcja filmu z muzyką na żywo. Wydarzeniu towarzyszyła wystawa artefaktów związanych z życiem kompozytora.

26 kwietnia 2018 miało miejsce jedno z najważniejszych wydarzeń sezonu – Recital Aleksandry Kurzak. Solistka należy do czołówki artystek operowych na świecie i regularnie występuje na najważniejszych scenach muzycznych, takich jak: MET, Royal Opera House, Teatro alla Scala, Wiener Staatsoper czy Opera de Paris.

Jako pierwszy teatr w Polsce, poznańska Opera rozpoczęła przygotowania do Roku Moniuszki, organizując w maju happening Urodziny Moniuszki.

Wydarzenia te są efektem pracy wielu osób. To także konsekwentnie realizowana idea, w której poznańska opera szuka nowych rozwiązań i mówi o sprawach ważnych, pielęgnując jednocześnie tradycję i dorobek historyczny.