bn_afisz_final_druk-1Rozpoczęła się XI edycja Spotkań Teatralnych Bliscy Nieznajomi. W dniach od 28 maja do 6 czerwca w Poznaniu będzie można zobaczyć takie spektakle jak: Chłopi w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego z Teatru Powszechnego w Warszawie, Golem w reż. Mai Kleczewskiej z Teatru Żydowskiego w Warszawie, Workplace w reż. Bartka Frąckowiaka, czy Solidarność. Nowy projekt w reż. Pawła Wodzińskiego.

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji Spotkań Teatralnych jest Polska. Twórcy, aktorzy oraz widzowie spróbują poszukać odpowiedzi na dręczące nas wszystkich pytania: Czy pamięć może nas uchronić przez przemocą? Jak reagować na mowę nienawiści, antysemityzm i nacjonalizm w polityce i debacie publicznej? Jakie mogą być konsekwencje uprzedmiatawiania i wykluczania kobiet? Jak dyskutować o wielokulturowej historii, także tej najbardziej bolesnej i wstydliwej?   Przed czym może uchronić nas radykalny protest i czy jesteśmy gotowi, by go usłyszeć? Kto jest odpowiedzialny za niszczenie przyrody? Jak stawiać opór? Czy konsensus polityczny jest drogą do demokracji?

Pierwszym spektaklem, którzy obejrzy poznańska publiczność będą Chłopi wg Władysława Stanisława Reymonta w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego, który zaprezentuje Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Uhonorowana w 1924 roku Nagrodą Nobla powieść przedstawia życie fikcyjnej wsi Lipce z końca XIX wieku. Czytana zwykle jako etnograficzny zapis przeszłości, dzisiaj na powrót odsłania swoją mitotwórczą potęgę i kreacyjną moc języka. Krzysztof Garbaczewski, z monumentalnej powieści Władysława Reymonta, wyławia treści ekologiczne i emancypacyjne. Śledzi związki człowieka ze światem przyrody, definiuje na swój własny sposób potrzebę i sens pracy. W wielopoziomowej inscenizacji konfrontuje idee pisarza z tymi współczesnymi, tworząc świat istot będących po części ludźmi, zwierzętami i robotami, które poszukują celu własnej egzystencji. Świat Chłopów Garbaczewskiego to także arena działania performerskiego, na której rozgrywają się dramaty społeczności funkcjonującej w oparciu o przemoc wobec kobiet i relacje wykluczenia. Spektakl zostanie wystawiony we wtorek, 29 maja o godzinie 19:00 w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek.

3 czerwca na deskach Teatru Polskiego zagości Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, który pokaże spektakl Workplace w reżyserii Natalii Fiedorczuk. Spektakl opowiada historię trzech kobiet, które straciły pracę. Trzy opowieści o pracy, która niszczy godność, stabilność i poczucie wartości. Trzy próby zbudowania alternatywnego systemu, w którym praca wydobywa z człowieka to, co najlepsze, zamiast zamieniać go w przedmiot rynkowej gry. Punktem wyjścia dla spektaklu jest rozmowa o znaczeniu i wartości pracy, o ambicjach, lękach, niestabilności, o miejscu pracy i jego nieciągłym charakterze, o rytmie i subiektywnie przeżywanym czasie, gdzie mieszana jest perspektywa fikcyjnych bohaterek z realną sytuacją trzech aktorek, których miejsce pracy zostało zaburzone. Spektakl łączy poziom indywidualnych doświadczeń kobiet z szerszą perspektywą, w której praca widziana jest jako część dynamicznie zmieniającej się globalnej gospodarki kapitalistycznej. Staje się on rodzajem gry trzech bohaterek z różnymi sytuacjami związanymi z pracą.

Dzień później widzowie zobaczą Golema w reżyserii Mai Kleczewskiej. Jest to trzecia część tryptyku realizowana przez twórców w Teatrze Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie. Legenda o Golemie, sztucznym człowieku, jest jedną z najstarszych w tradycji żydowskiej. Od lat przenika różne kultury i nadaje nowe sensy. Golem jest figurą jednocześnie zwiastującą katastrofę i nadchodzące po niej oczyszczenie. Sztuczny człowiek jest lustrem, w którym przegląda się nasze człowieczeństwo i nasza pamięć. W spektaklu, w reżyserii Mai Kleczewskiej, legenda ta jest opowiedziana głosami Dzieci Holokaustu. Osmalonymi, ocalonymi, którzy na co dzień wciąż pozostają w ukryciu. Tu każde wypowiedziane słowo, działanie, wiąże się z przeżytym doświadczeniem odciśniętym w ciele. Golem staje się Przestrzenią Pamięci. Pamięci, która trwa, nie ma końca i będzie przekazywana. W spektaklu, klasyczny podział na scenę i widownię, zostaje unieważniony. Widz, w sposób indywidualny, poddaje się wpływom nowych mediów, muzyki współczesnej, wielości bodźców płynących z odbioru świata. Sam też decyduje, które fragmenty historii go interesują i jak długo potrwa spektakl. W Golemie teraźniejszość nie istnieje, jest tylko widz tu i teraz, a postaci doświadczają przeszłości i przyszłości.

Tegoroczną edycję Spotkań Teatralnych Bliscy Nieznajomi zakończy spektakl Solidarność. Nowy projekt w reżyserii Pawła Wodzińskiego, który zostanie wystawiony 6 czerwca o godzinie 19:00 w Hali nr 2 Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Spektaklom teatralnym będą towarzyszyć spotkania z twórcami, warsztaty dla dzieci, koncert – benefis Siksy oraz instalacja Kopia zapasowa wystawiona we foyer Teatru Polskiego.