NastrojeWyjątkowy nastrój zapanował w kawiarni artystycznej Poema Cafe na poznańskiej Wildzie. A wszystko za sprawą niecodziennej wystawy malarstwa i ceramiki autorstwa trzech artystów: Agnieszki Frąckowiak, Dany Sagi Tomaszewskiej i Gniewka Tomaszewskiego. Ich prace wprowadzają odwiedzających to magiczne miejsce w świąteczny nastrój – głównie dzięki ceramicznym świecznikom przedstawiającym domki z palącymi się wewnątrz kominkami. Ciepła, niemal rodzinna atmosfera udzieliła się wszystkim obecnym podczas czwartkowego wernisażu.

Malarstwo Agnieszki Frąckowiak skupia swoją uwagę na człowieku i relacjach międzyludzkich. Obrazy malowane w technice olejnej i akrylowej są pełne barw, głównie mocnego błękitu i ostrej czerwieni. Dzięki połączeniu obu tych kolorów obrazy artystki żyją, są pełne emocji, a jednocześnie niezwykle subtelne. Na wystawie prezentowane są dwa akty kobiece z cyklu Intimité,  obrazy martwej natury przygotowane na wystawę w Myślenicach i Ostrawie, a także portret rzeźbiarki, prywatnie przyjaciółki – Dany Sagi Tomaszewskiej.

Obie artystki poznały się trzy lata temu w Sierakowie, gdzie mieszka, tworzy oraz wystawia swoje prace rzeźbiarka. Spotkanie zaowocowało wspólnymi wystawami na terenie całego kraju oraz niezwykłą, wzajemną mobilizacją do pracy twórczej. Obie panie są członkiniami grupy międzynarodowej Złota linia, zrzeszającej artystów mieszanych, z którymi wspólnie organizują wystawy na terenie Europy.

Tym, co wyróżnia ceramiczne prace Dany Sagi Tomaszewskiej jest zastosowanie trudnej techniki raku, która polega na rozgrzaniu pracy ceramicznej do temperatury ok. 1000 stopni Celsjusza, a następnie wyjęciu jeszcze rozżarzonej do białości rzeźby i włożeniu jej do materiałów redukcyjnych – trocin lub papieru.

– Tam, gdzie nie ma szkliwa następuje redukcja i glina zabarwia się na czarno, natomiast w miejscach gdzie występuje szkliwo, praca mieni się różnobarwnymi kolorami – opowiadała artystka – Glina używana w technice wypału raku musi być wytrzymała na szok temperatury – po wyciagnięciu pracy z materiałów redukcyjnych wkłada się jeszcze gorącą do zimnej wody, która powoduje, że powstają spękania, czyli crackle. Każdy wypał raku jest niepowtarzalny i zależy od różnych czynników – temperatury, wiatru, czy stężenia pyłków w powietrzu. Każda rzeźba jest dla samego artysty wielką niespodzianką.

W kawiarni Poema Cafe można oglądać niezwykłą i mieniącą się wszystkimi kolorami tęczy Pannę Wodną, przygotowaną na coroczną wystawę na wodzie w Warszawie. Ceramiczna kobieta – rusałka powstała poprzez polewanie gotowej rzeźby kolejnymi warstwami szkliwa, co daje niepowtarzalny efekt spływania.

Ciekawym projektem są prace z cyklu Ludzie ognia i ziemi, które powstały techniką wypału w piecu malijskim. Plenerowy wypał polega na umieszczeniu glinianych rzeźb w wykopanym w ziemi dole. Prace owija się gazetami, a dół wypełnia skorupami ceramicznymi. Wokół zasypanych rzeźb rozpala się siedem ognisk, które regularnie przybliża się w stronę wypalanych prac. Nagrzewanie ziemi i stopniowanie temperatury wypału jest kluczowym elementem mającym decydujący wpływ na końcowy efekt pracy. Rzeźby stygną w ziemi przez kolejne trzy dni. Ten rzadko stosowany wypał jest wyjątkowo widowiskowy i cieszy oko jeszcze zanim artysta zobaczy gotową pracę.

Wystawa Nastroje prezentuje również ceramikę użytkową Gniewka Tomaszewskiego, przede wszystkim wielobarwne patery. Są też wspólne prace ceramiczne Dany i Gniewka – magiczne świeczniki w postaci domków i ceramiczne gwizdki kształtem przypominające prosiaczki oraz inne zwierzęta.

Wystawa zorganizowana przez Poema Cafe doskonale wpisuje się w klimat nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia. Magiczne, subtelne obrazy Agnieszki Frąckowiak przeplatają się z wielobarwnymi rzeźbami ceramicznymi autorstwa Dany Sagi Tomaszewskiej.